Pastor

Här ger vår pastor en liten presentation av sig själv.

Leif Grip heter jag och är född det fantastiska året 1954. Jag växte upp i ett kristet hem och efter en del utsvävningar i tonåren vände jag åter till Jesus och på den vägen är det.

Jag har arbetat med lite av varje, för jag gillar utmaningar. Bland annat som långtradarchaufför, skogsmaskinsförare, byggjobbare, säljare, svensklärare för invandrare, arbetat med arbete och utbildning för invandrare, begravningsentreprenör och lite till. De senaste 20 åren arbetade jag på heltid som verksamhetschef för Mitt Norden Biståndscenter / Erikshjälpen innan jag den 1 juni 2022 vid 67 års ålder gick i pension. Tack och lov blir ingen pensionerad i Guds Rike!

Jag är sedan 1978 gift med Eva, en underbar kvinna som Gud gav mig nåden att få till fru. Vi har tre numera vuxna barn och åtta barnbarn och två bonusbarnbarn. Sedan vi blev ensamma i huset har vi under många år fungerat som s.k. familjehem där ett tämligen stort antal barn passerat genom vårt hem. Bland annat ett antal flyktingbarn från Afghanistan. Mellan två och fem barn brukar bo hos oss.

Under senare delen av 80-talet gick jag Brommaskolans tvååriga bibellinje och började samtidigt arbeta som pastor i Botkyrka pingstförsamling, där jag kom att stanna i 5 år. En härlig tid i en härlig församling.

Sedan blev det Fränsta igen och föreståndare på deltid i Pingstförsamlingen i Fränsta under 9 år.

På distans gick jag ledarutbildningen Positivt Ledarskap mellan 1995 till -99. Avslutning med en 10 dagars resa till USA med besök i flera dynamiskt växande församlingar. En fantastisk kurs som ärligt talat förändrade hela mitt liv.

Sedan 2002 har jag den stora förmånen att vara pastor i Ljungandalens församling. Då församlingen är för liten för att bära en lön är jag pastor helt ideellt. I mitt tidigare arbete på Mitt Norden Biståndscenter / Erikshjälpen hade jag förmånen att vara med och bygga upp flera projekt runt om i världen. Bland annat en stor farm i Sierra Leone, en skola i Pakistan, Second Hand Butiker i Lettland etc. etc.

Några fritidsproblem har jag alltså inte, men blir det tid över så tycker jag om att bygga och att resa. Att predika är nog ändå det jag gillar mest av allt och jag har också den stora förmånen att få predika ofta, både inom och utanför Sveriges gränser.

Utmaningar är något jag fortfarande älskar, och att få arbeta i en församling är en ständig utmaning.