Entré

Vi tar det från början…
Då vår kyrka i nuläget saknar en handikappingång värd namnet och handikapptoaletter bygger vi om hela entrén. När allt är klart kommer vi att ha en vacker och inbjudande entré mot söder, precis som tidigare fast större och modernare. Här kan du i text och bild följa hur vår nya Entré växer fram.

På bilden bredvid kan du se hur entrén såg ut när vi startade vårt projekt. En vacker dörr med spröjsade glas på båda sidor flankerad av spröjsade fönster. Hela den lilla påbyggnaden var oisolerad, vilket innebar att det vintertid var lika kallt på insidan som på utsidan. Den var dessutom för liten för att användas som ny entré då denna skall inrymma handikapptoaletter samt en del förrådsutrymmen.

Den vackra dörren och de lika vackra fönstren skall återkomma i den nya entrén. Den enda skillnaden, förutom storleken på tillbyggnaden är en handikappramp. Byggnaden är sedan år 1900 och har naturligtvis sin alldeles egen historia. Hit skänkte Komstas bönder virke till kyrkbygget och åtskilliga lass med fyllning har körts dit med häst och stälpkärra. Tusentals timmar av ideellt arbete ligger bakom den vackra byggnaden så vi vill göra allt för att behålla stilen.

Rivningen av gamla entrén
Efter en visst mått av gruvsamhet satte arbetet med rivningen igång. Ganska intressanta saker dök upp såsom små anteckningar och liknande. Allt var spikat med hemsmidd spik och åsar, bjälkar mm. inhälade i varandra på ett sätt som ingen snickare skulle ha tid med i dag. Tveksamt ens om tekniken lärs ut. På bilderna syns de gapande hålen efter dörrar och fönster som lyfts ut.

Rivning-sarbetet tog sin lilla tid och visst fick man känslan av att det som gjordes förr det gjordes för att hålla. Rena fakirdrömmen vad gäller spikning och hade en bomb fallit i närheten hade nog den lilla holken endast hoppat lite på stengrunden.

Nybygget startar
Våren 2012 startade nybygget på allvar och formen på den nya entrébyggnaden kunde börja anas. Bygga är dyrt så att Callans Trä generöst skänkt allt resvirke till bygget ökade byggarglädjen väsentligt. Ett jättestort tack till Arvid och Callans Trä AB för fantastisk generositet! Bilderna nedan visar hur bygget såg ut den 8 juni samma år.

Låt nu fantasin flöda! Se en vacker dörr i stil med den gamla, fönster på båda sidorna om dörren i samma vackra stil som de gamla. En vacker och inbjudande trapp och stilenlig belysning på båda sidor om entrédörren. Två Tujjor, en på vardera sida om entrén som kan prydas med ljus under advents- och jultiden. Håll med om att det blir nästan oförskämt snyggt.

Det är något särskilt med byggnationer, för visst talar det om både skaparglädje och framtidstro? Vi tror på framtiden i Fränsta med omnejd och vi tror att den nya entrén kommer att användas av många besökare till vår kyrka. Nyfikna, kanske fyllda av frågor och funderingar när de går in, men glada och nöjda när de går ut och förhoppningsvis beslutsamma att fortsätta använda kyrkentrén.

Takstolarna i det närmaste på plats
När vi skriver den 15 september 2012 är takstolarna i det närmaste på plats. Ett småklurigt jobb då det skall stämma från alla möjliga håll.  Från Franzengatan där kortet tas börjar man nu se konturerna av hur det kommer att se ut och åtminstone vi tycker att det blir mycket tjusigt. Det känns riktigt roligt i dagar när många kyrkor läggs ner och blir fritidshus eller annat att få bygga till och modernisera en kyrka som invigdes någon gång i slutet av 1800-talet, alternativt början av 1900. Historiens vingslag blandad med entusiastisk pionjäranda.

På bilden Nedan ser du två glada arbetares nunor sticka upp över bjälkarna. Den ena tillhör Anders Johansson och den andra Peter Fridlund. Två av dem i järngänget som lagt ner mycket arbete på att färdigställa bygget. På bilden fattas Per-Ola Andersson och Jonatan Grip som den aktuella dagen inte kunde vara med, samt Leif Grip som stod bakom kameran.

Plåttaket på plats
Så ligger då plåttaket på plats och alla som kommenterat, och det är ett antal har gjort det med kommentaren ”vad snyggt det blev”. Det tycker vi också och nu är vägen öppen för fortsatt arbete på vår entré. Vårsolen har börjat värma söderväggen så inom kort har allt torkat upp och vi kan börja spika board och ytterpanel. Därefter börjar det riktigt roliga med att göra i ordning insidan som vi sagt skall vara Fränstas mest välkomnande entré. Vi ser redan fram emot invigningen.

Nu går det vidare
Nu är det nästan klart är den evige optimisten Leif´s teori medan Anders, som ligger mer åt det pessimistiska hållet och nu dessutom hoppar på kryckor på grund av en höftoperation konstaterar att än ligger mycket arbete framför. Det behövs både gas och broms, även i Guds rike och där finns plats för precis alla! Visst är det underbart. Välkommen med i den gemenskapen du också!

Det kommer snart mer!

€-€-€-€-€-€-€-€-€-€-€-€-€-€-€-€-€-€-€-€-€-€-€
Vill du ge en slant till bygget?

Då sätter du in det på B.G.5400-5400
Märk med ”Entrén”

Vill du skänka byggmaterial?
Skicka ett mail till info@ljungandalensforsamling.nu
∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞